Nimis Hundskola

är en onlinebaserad hundskola som innefattar hundkurser av olika slag, både mer basic, specialinriktade, utmaningar och hundrelaterande produkter. Där trick och aktivering står högst upp på listan. Med individuellt fokus på både hund och hundägare utformat på ett proffsigt och pedagogiskt sätt. Vi har empati och förståelse för att livet med hund kan vara både fantastiskt och frustrerande. Vi vill stötta upp när vardagen känns som en enda röra och dela med oss av rolig träning som inte tar hela dagen när man har lite tid över.

Till oss

vänder sig hundägare i alla åldrar som vill hitta på roliga saker tillsammans med sina hundar, för att komma igång, få stöd och vägledning i sin träning. Genom att jobba med trick på olika nivåer har vi sätt många positiva effekter i vardagen. Förutom att hunden bland annat får ett bättre självförtroende, ökad kroppskontroll och styrka bygger man också upp en fantastisk relation. - Ett trick är så mycket mer än att bara sitta fint och rulla runt.

- Online är en plats där man själv kan bestämma hur mycket man vill visa av sig själv. Man kan delta oavsett vart man befinner sig, på en tid som passar en själv och man behöver inte skämmas för hur ens hund uppför sig, om man känner att vissa dagar inte är bra dagar.

Bakom Nimis Hundskola finner ni mig Lisa Svensson (och ibland min sambo David). Det var för cirka 20 år sedan som jag klev över tröskeln till ett liv med hund.
Som nybörjare ville man göra alla "rätt", någonting som senare skulle resultera i både fram och motgångar. Med både stora och små problem började jag sakta med säkert, ibland med full kraft, gräva mig djupare och djupare ner i hur hundar fungerar. Detta skulle senare leda mig in på bland annat hundens medfödda behov, inlärning och hur man blir ett team. En resa som har visat mig både bra och mindre bra delar av hundlivet.

Jag arbetar heltid med hund och vill genom mina kunskaper och erfarenheter coacha hundägare till ett trevligt och mysigt liv tillsammans med fokus på trick och aktivering. - Det ska vara roligt att ha hund precis lika mycket som att det ska vara roligt att vara hund. Målet är att finna en balans.

Jag har genom åren haft ett flertal större raser men har nu gått ner drastiskt i storlek. Idag har ja två Chihuahuor tillsammans med min sambo som jag tränar det mesta med. Bland annat rallylydnad, tricks, spår och Nose Work. Med min ena hund (Nikki) har jag på senare tid börjat tävla i Nose Work, fantastisk roligt sport.
Jag arbetade tidigare på ett hundtrim och på ett hunddagis, samt även haft lyckan att se två valpkullar växa upp. Jag har också skrivit tre böcker som numera används som material till mina kurser (för att göra en lång historia kort).

Jag är mycket aktiv inom sociala medier, bland annat genom Youtube, Instagram och Facebook. Youtubekanalen startade jag för några år sedan och har sedan februari 2019 (ganska) regelbundet lagt upp hundrelaterade videor i syfte att lära ut på ett lättförståeligt sätt. Kanalen fick sin ide efter att ha drivit Facebookgruppen "Att träna hund - antar du utmaningen" sedan januari 2018.

Utbildning/kurser
- Cert. Hundinstruktör (Better Dog Academy)
- Dipl. Rallylydnadsinstruktör Nybörjare- och fortsättningsklass (Arvestrands Djur & Natur AB)
- Dipl. Hundtrickinstruktör (Hund Helt Enkelt, Vargalyans, VillGott´s, Hundvardag)